FEPS - Foundation for European Studies - Fundacja na Rzecz Studiów Europejskich
  • AKTUALNOŚCI
  • PROJEKTY
    • 2020 >
      • Study Tours to Poland
      • Vaha
      • Insights into Development
      • Półkolonie
      • NAMED KONFERENCJA
      • Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Miasta Poznania
      • Panel Obywatelski
      • Konsultacje społeczne we Wrocławiu
      • NAMED
      • POZNAJMY SIĘ WE WROCŁAWIU!
      • PRZENIEŚMY WYBORY
    • 2019 >
      • Konsultacje społeczne we Wrocławiu
      • 3. Kongres Wrocławskich Organizacji Pozarządowych
      • Wdrażanie Strategii rozwoju współpracy miasta Wrocławia z organizacjami pozarządowymi na lata 2018-2022
      • NAMED
    • 2018 >
      • Wdrażanie Strategii rozwoju współpracy miasta Wrocławia z organizacjami pozarządowymi na lata 2018-2022
      • Nie lej wody
      • Publikacja Strategii Rozwoju Współpracy miasta Wrocławia z organizacjami pozarządowymi
      • Legendarna Pustowójtówna
      • Wrocław rozmawia o osiedlach
      • NAMED
      • Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej
    • 2017 >
      • Nieobecni - Ludzie ze znakiem P (2)
      • Strategia Rozwoju Współpracy
      • Study Tours to Poland
      • Forum Międzykulturowe
      • Nowe Studium Wrocławia
      • Homo Viator
      • Laboratoria Obywatelskie
    • 2016 >
      • Smaki współpracy
      • Nieobecni - ludzie ze znakiem P (1)
      • Wrocław Rozmawia
      • Współcześni młodzi Polacy na Wilenszczyźnie
      • Grupa Dialogu Społecznego ds uchodźców i migrantów
      • Konferencja Małżeństwo i rodzina w ujęciu antropologii kulturowej
      • YPIN
      • IV Zlot Młodych Badaczy Kultury
    • 2015 >
      • 2. Wrocławskie Forum Miejskie
      • Konferencja III Zlot Młodych Badaczy Kultury
    • 2014 >
      • Znając mnie - znając nas
      • Euro Calls
      • Słowa łączą pokolenia
      • 2. Zlot Młodych Kulturoznawców
      • Letnia szkola animatorow
      • Energy Security in an Uncertain World
    • 2013 >
      • Znając mnie - znając nas
      • Euro Calls
      • Słowa łączą pokolenia
      • Konferencja “Rasa-Rasizm-Rasologia”
      • Wsparcie dla samorządności studenckiej na Białorusi
      • Wakacyjna szkoła młodzieżowych liderów
    • 2012 >
      • Study Tours to Poland
      • Think Tank Generator - edycja na Białorusi
      • Think Tank Generator - edycja na polsko-niemiecka
      • Asystentura programu Grundtvig
      • Monitoring społecznych skutków interwencji w Afganistanie
      • Nawiąż kontakt z parlamentarzystą
    • 2011 >
      • Monitoring społecznych skutków interwencji w Afganistanie
      • Wspieranie edukacji pozaformalnej na Białorusi
      • II Wrocławska Konferencja o Współczesnych Niemczech
      • Konferencja “The war which has changed Poland”
    • 2010 >
      • I Wrocławska Konferencja o Współczesnych Niemczech
    • 2009 >
      • Usprawnianie współpracy pomiędzy regionem, stolicą i Brukselą
    • 2008 >
      • Usprawnianie współpracy pomiędzy regionem, stolicą i Brukselą
  • PUBLIKACJE
  • O NAS
    • Fundacja
    • Zespół
    • Dokumenty
    • Klauzula informacyjna RODO
  • KONTAKT
Monitoring społecznych skutków interwencji w Afganistanie
Monitoring the consequences of Poland's participation in the international intervention in Afganistan
Celem naszego projektu jest ujawnienie deficytów informacji opinii publicznej ze strony mediów dot. społecznych skutków polskiej interwencji w Afganistanie.

W tym celu będziemy monitorować doniesienia mediów o działaniach władz i wojska RP – możliwie we współpracy z nimi, dyskutować zmiany ich działań, tam, gdzie takie deficyty zostaną ujawnione. Zakładamy, że podobnie jak w innych krajach uczestniczących w interwencji (Niemcy, Wielka Brytania) wraz z zaostrzeniem się walk i zwiększeniem obecności Polski w Afganistanie interwencja stanie się tematem znacznie bardziej kontrowersyjnym dla opinii publicznej i bardziej obecnym w polityce w Polsce niż było to dotąd.

W ramach monitoringu chcemy ustalić, czy (i jeśli tak, w jaki sposób) interwencja w Afganistanie wpływa na nastroje społeczne (n. p. jak zmienia ogólne poczucie zagrożenia, poziom nietolerancji i poczucie niepewności, stosunek do islamu i świata arabskiego, stosunek do wojska i do bezpieczeństwa wewnętrznego, postawy represyjne), na klimat polityczny (czy i ewt. jak interwencja staje się przedmiotem podziałów politycznych) i jaką rolę w tych zmianach odgrywają agendy rządowe (MON, MSZ, prezydent, premier) i media. Czy – przykładowo – większa liczba ofiar wśród żołnierzy polskich prowadzi w przekazach medialnych do zmniejszenia zainteresowania losem cywilnych (afgańskich) ofiar (lub odwrotnie), czy większe zainteresowanie mediów konfliktem zwiększa liczbę przekazów stereotypujących na temat Afganistanu. Jednym z ważnych elementów monitoringu jest ustalenie (poprzez wywiady pogłębione) skutków dla ofiar i ich rodzin i jakość opieki nad (rannymi i zdrowymi) żołnierzami ze strony państwa po powrocie z Afganistanu. Wzorem amerykańskich organizacji ngo chcemy też prowadzić (na podstawie ogólnie dostępnych źródeł) ciągły monitoring ofiar.

W ten sposób zamierzamy – w sposób neutralny i rzeczowy - pobudzić debatę o skutkach interwencji. Zależy nam, aby ta debata miała oparcie w faktach i w rzetelnie podanych informacjach.

Głównym odbiorcą projektu są media, którym chcemy dostarczyć w sposób ciągły informacji na temat głównych tendencji w polityce dot. interwencji. Wzorem amerykańskich organizacji pozarządowych chcemy też monitorować bilans ofiar. NIE zamierzamy analizować strategii, taktyki wojskowej i działań bojowych, ponieważ nie mamy w tym zakresie kompetencji. Nie interesuje nas, czy interwencja jest skuteczna, lecz jakie ma skutki dla Polski.

Dlatego monitoring obejmie trzy płaszczyzny:
1. Polityczna: w jej ramach jeden ze współpracowników będzie śledzić zmiany strategii władz RP (w tym zmiany liczebności wojska i zmiany w  prawie) na podstawie zmian w ustawodawstwie, wypowiedzi polityków i debat publicznych.
2. Medialna: w jej ramach śledzimy zmiany w nastawieniu wiodących mediów i opinii publicznej do interwencji w oparciu o metody analizy zawartości mediów i jeden profesjonalny ogólnopolski sondaż opinii publicznej rocznie (ujęty w budżecie projektu). Monitoring mediów zostanie przeprowadzony przez współpracowników FEPS na podstawie kwestionariuszy opracowanych przez medioznawców z Uniwersytetu Wrocławskiego i SWPS, współpracujących z FEPS.
3. Społeczna: tu na bieżąco monitorujemy liczbę ofiar (wojskowych i cywilnych – tam gdzie działania z udziałem Polaków spowodowały takie ofiary) w oparciu o polskie i zagraniczne źródła ogólnodostępne (doniesienia prasowe, oświadczenia polityków, raporty think tanków i sprawozdania parlamentarne. Informacje te będą na bieżąco podane na stronie internetowej Fundacji w postaci ciągle aktualizowanego interaktywnego wykresu. Na podstawie doniesień medialnych, oficjalnych danych MON i kontaktów z rodzinami powracających żołnierzy i ofiar będziemy ustalać, jak zmienia się stosunek władz do opieki medycznej i psychologicznej ofiar (kwestia PTSD, uznanie niektórych symptomów za spowodowane wojną).

Dwa razy w roku Fundacja będzie przedstawiać wnioski i ewentualne rekomendacje podczas konferencji prasowej w Warszawie na podstawie wyników monitoringu. Monitoring ofiar będzie na bieżąco aktualizowane na stronie internetowej Fundacji. Przez ofiary rozumiemy nie tylko poległych, ale też rannych lub wymagających specjalistycznej pomocy po powrocie (PTSD). Uczestnicy projektu mogą też w nieregularnych odstępach publikować raporty zbiorcze o swojej części monitoringu na stronie internetowej Fundacji. Po zakończeniu projektu powstanie książka monograficzna na temat skutków polskiego udziału w interwencji w Afganistanie. Projekt jest przedsięwzięciem nowatorskim w skali Polski.

Projekt jest finansowany przez Fundację Batorego w ramach programu „Demokracja w Działaniu”.

Prezentacja z konferencji prasowej 25.01.2011r.

The aim of our project is to reveal the shortcomings of information to the public from the media regarding the social impact of Polish intervention in Afghanistan.

To this end, we will monitor media reports on the activities of the authorities and the army of Poland - possibly in cooperation with them, discuss changes in their activities, where such deficits will be disclosed. We assume that, like in other countries participating in the intervention (Germany, United Kingdom), together with the intensification of the fighting and an increase in the presence of Polish intervention in Afghanistan will become a much more controversial issue for the public in Poland than ever before.

As part of the monitoring we want to determine whether (and if so, how) the intervention in Afghanistan affects the mood of society (for example, how are changing the general threat perceptions, the level of intolerance and feelings of uncertainty, attitudes to Islam and the Arab world. We monitor the political climate (whether and how the intervention becomes the object of political divisions) and what role these changes play in government agencies (Defense, Foreign Affairs, the president, prime minister) and the media. We are interested, whether - for example - a larger number of casualties among the Polish soldiers leads to a reduction of interest in the fate of civilians (Afghans) in the media, whether bigger media interest in the conflict increases the number of  stereotyping reports on Afghanistan. One important element of monitoring is to determine (through in-depth interviews) consequences for casualties and their families and the quality of care for soldiers (injured and healthy) delivered by state agencies after the return of the soldiers from Afghanistan.

This way we intend - in a neutral way - to stimulate a debate about the effects of intervention.

The main target of the project is the media, which we try to incline to provide continuous information on the major trends in politics regarding intervention. Following the example of U.S. non-governmental organizations we also want to monitor the balance of the victims. We DO NOT intend to analyze the strategies, tactics, military and combat operations, because we have no competence in this field. We do not intend to establish, whether the intervention is militarily successful, but what consequences it has for Poland.

Therefore, monitoring will include three levels:
1. Political: one of our colleagues is monitoring the strategy changes of the Polish authorities (including changes in the number of troops and changes in the law) based on changes in legislation, the speeches of politicians and public debates.
2. Media: In this framework we follow the changes in the attitudes of leading media and public opinion to the intervention based on the method of analysis of media content and a professional nationwide public opinion surveys (included in the project budget.) Media monitoring will be carried out by colleagues of FEPS, based on questionnaires developed by
media experts from the University of Wroclaw and the Warsaw School of Social Psychology, who are cooperating with the FEPS.
3. Social: here on an ongoing basis we monitor the number of casualties (military and civilian - where activities with the participation of Poles causes such victims) based on Polish and foreign public sources (press releases, statements of politicians, think tanks and the reports of the parliamentary report. This information will be kept on the Foundation's website as a constantly updated interactive graph. On the basis of media reports, official data, MON, and contacts with the families of returning soldiers and victims will determine how changes in attitude of the authorities to medical and psychological treatment of victims (the issue of PTSD, the recognition of some of the symptoms for caused by the war).

Twice a year, the Foundation will present conclusions and possible recommendations during a press conference in Warsaw on the basis of the results of monitoring. Monitoring of the victims will be kept up to date on the website of the Foundation. As victims we do not only understand persons killed in action, but also injured or requiring specialized assistance after returning home (like PTSD). Project participants may also at irregular intervals publish summary reports of its monitoring on the Foundation's website. After the completion of the project a volume about the impact of Poland’s intervention will be published.

The project is funded by the Stefan Batory Foundation, Warsaw in the framework of "Democracy in Action."


See also our presentation from the press conference on 25.01.2011.

KONTAKT

Fundacja na Rzecz Studiów Europejskich
Wrocław

feps@feps.pl
NALEŻYMY DO
Obraz
© COPYRIGHT 2015. ALL RIGHTS RESERVED.