Usprawnianie współpracy pomiędzy regionem, stolicą i Brukselą

Polska jest członkiem Unii Europejskiej od 2004 roku, lecz jej instytucje wciąż nie są dostosowane do wymagań członkostwa. Dzieje się tak w przypadku parlamentu, który ani nie zmienił struktur swoich komisji, ani nie rozwinął procedur kontroli rządu ex ante i ex post, pomimo faktu, że olbrzymia część polskiego prawa przechodzi przez Parlament Europejski (tzw. „procedura współdecydowania”) oraz Radę Europy. To samo odnosi się do lokalnych i regionalnych władz. Od roku 2004 wysyłają oni swoich przedstawicieli do unijnego Komitetu Regionów, który doradza Radzie Europy i mógłby, potencjalnie, stanowić wkład społeczeństwa obywatelskiego, organizacji pozarządowych oraz innych regionalnych i lokalnych aktorów. Komitet ten mógłby być pośrednikiem i łączyć lokalne i regionalne interesy z jednej strony, z Komitetem i Radą, z drugiej. Do tej pory nic jednak nie wskazuje, aby tak się właśnie działo.Jest wielu lokalnych i regionalnych aktorów, którzy byliby w stanie dostarczyć wkład do Komitetu Regionów oraz Rady, a także ustanowić połączenia pomiędzy regionami, miastami a Brukselą: są parlamentarzyści europejscy, przedstawiciele regionów w Brukseli, członkowie sejmowej Komisji Prawa Europejskiego, których okręgi wyborcze znajdują się na Dolnym Śląsku i Opolszczyźnie. Jednakże scentralizowany sposób delegowania polskich przedstawicieli do „Komitetu Regionów” i względna słabość polskiej reprezentacji w Parlamencie Europejskim wskazuje na brak powiązań pomiędzy różnymi aktorami na lokalnym, regionalnym i ponadnarodowym poziomie.
Projekt wymaga zainteresowania i wkładu aktorów, którzy zawodowo zajmują się aspektami komunikacji spraw unijnych pomiędzy regionem a Brukselą. Nie jest naszym celem proponowanie gotowych pomysłów. Naszym celem jest poprawienie wymiany informacji i poziomu koordynacji pomiędzy różnym przedstawicielami Polski: członkami Komitetu Regionów, sejmowego komitetu stosunków europejskich, deputowanymi do Parlamentu Europejskiego z regionu, organizacjami pozarządowymi, a także lokalnej i regionalnej administracji.
Pierwsza część projektu koncentruje się na zidentyfikowaniu istoty problemów, celem drugiej jest znalezienie wspólnych rozwiązań, zaakceptowanych i użytecznych dla wszystkich zaangażowanych i zainteresowanych lepszą reprezentacją interesów regionów w Brukseli. W kolejnej części planujemy przedstawić wnioski w innych polskich instytucjach.
Projekt jest finansowany przez Central Eastern European Trust
Projekt wymaga zainteresowania i wkładu aktorów, którzy zawodowo zajmują się aspektami komunikacji spraw unijnych pomiędzy regionem a Brukselą. Nie jest naszym celem proponowanie gotowych pomysłów. Naszym celem jest poprawienie wymiany informacji i poziomu koordynacji pomiędzy różnym przedstawicielami Polski: członkami Komitetu Regionów, sejmowego komitetu stosunków europejskich, deputowanymi do Parlamentu Europejskiego z regionu, organizacjami pozarządowymi, a także lokalnej i regionalnej administracji.
Pierwsza część projektu koncentruje się na zidentyfikowaniu istoty problemów, celem drugiej jest znalezienie wspólnych rozwiązań, zaakceptowanych i użytecznych dla wszystkich zaangażowanych i zainteresowanych lepszą reprezentacją interesów regionów w Brukseli. W kolejnej części planujemy przedstawić wnioski w innych polskich instytucjach.
Projekt jest finansowany przez Central Eastern European Trust
Enhancing networking between the Region, the capital and Brussels
Since May 2004 Poland has been a member of the EU, but its institutions till now have not adapted to the requirements of the membership. This is true for the Parliament, which has neither changed the structure of its commissions, nor enhanced ex ante or ex post control of the government, despite the fact that now a tremendous part of Polish law passes through the European Parliament (in the so called “co-decision procedure”) and the EU Council. The same is true for local and regional authorities. Since 2004 they have been sending their representatives to the EU’s “Committee of the Regions”, which advises the EU Council and – potentially – could supply input from civil society, non-governmental organizations and other regional and local actors and could act as an intermediary and a link between local and regional interests on one side, and the Committee and the Council on the other side. However, till now, there is no indication that they really do so.
There are many local and regional actors, who would be able to provide input to the CoR and the Council, and to establish links between the regions and towns and “Brussels”: there are members of the European Parliament and representatives of the regions in Brussels, there are members of the Sejm’s “Commission for EU Law” whose constituency is in Lower Silesia and Opole. However, the centralized mode of delegating Polish representatives to the CoR and the relative weakness of the Polish representation in the European Parliament, suggest a lack of networking between different actors on the local / regional and supranational level.
The project is designed in a way that requires the input of the stakeholders (actors) themselves in order to find solutions. It is not our aim to impose already tailored solutions to them. Our goal is to improve the exchange of information and the level of coordination between the different local, regional and national representatives of Poland (members of the EU’s Committee of the Regions, of the Sejm’s Committee for European Affairs, the regional MEPs and NGOs and the local and regional administration). First phases of the project focus on the identification of the specific problems, second phase aims at finding a common solution, acceptable and useful for all involved and interested in a better interest representation. Then we would like to promote conclusions from the project in other Polish institutions. At this moment (October 2009) we are training our researchers to conduct interviews to assess the existing level of exchange of information between the actors.
The project is financed by the Central Eastern European Trust.
There are many local and regional actors, who would be able to provide input to the CoR and the Council, and to establish links between the regions and towns and “Brussels”: there are members of the European Parliament and representatives of the regions in Brussels, there are members of the Sejm’s “Commission for EU Law” whose constituency is in Lower Silesia and Opole. However, the centralized mode of delegating Polish representatives to the CoR and the relative weakness of the Polish representation in the European Parliament, suggest a lack of networking between different actors on the local / regional and supranational level.
The project is designed in a way that requires the input of the stakeholders (actors) themselves in order to find solutions. It is not our aim to impose already tailored solutions to them. Our goal is to improve the exchange of information and the level of coordination between the different local, regional and national representatives of Poland (members of the EU’s Committee of the Regions, of the Sejm’s Committee for European Affairs, the regional MEPs and NGOs and the local and regional administration). First phases of the project focus on the identification of the specific problems, second phase aims at finding a common solution, acceptable and useful for all involved and interested in a better interest representation. Then we would like to promote conclusions from the project in other Polish institutions. At this moment (October 2009) we are training our researchers to conduct interviews to assess the existing level of exchange of information between the actors.
The project is financed by the Central Eastern European Trust.